1. Home
  2. E-post
  3. Avancerade Inställningar
  4. Logga in på e-postlåda från utlandet (GeoIP)
  1. Home
  2. E-post
  3. Felmeddelande E-post
  4. Logga in på e-postlåda från utlandet (GeoIP)

Logga in på e-postlåda från utlandet (GeoIP)

Instruktioner lämpliga för nybörjare

Tidigare har vi sett frekventa attacker mot e-postlådor, i de flesta fall helt enkelt genom att gissa lösenordet, som t.ex. liknar ett domännamn. Dessa attacker ägde rum främst från utlandet. Därför har vi aktiverat GeoIP-funktionen på våra servrar.


Detta skydd tillåter endast inloggning på e-post från definierade länder, resp. IP-adresser. Som standard är det möjligt att ansluta från Sverige.

Innan du reser utomlands rekommenderar vi därför att du kontrollerar om landet är vitlistat, annars är det inte möjligt att nå din e-post. Vitlistan kan när som helst ändras via WebAdmin, även från utlandet. Vitlistan kan när som helst ändras via WebAdmin-gränssnittet. Det ställs in för varje ensklit e-postkonto.

Hur man ställer in vitlistan

1. Logga in på WebAdmin »
2. I listan över tjänster, hitta din domän och klicka på den
3. Klicka på E-post > Domänlista > E-post i menyn till vänster

3. Efter att ha klickat kommer du till en tabell över skapade e-postadresser.
4.  För ett specifik e-postkonto, klicka på de tre punkterna längst till höger på raden i tabellen
5. Klicka på Redigera inställningar

6. Välj eller ta bort önskat land i avsnittet Avancerade GEO-skyddsinställningar. IP-skydd används för att aktivera / inaktivera inloggning för en specifik IP-adress.

Om avsnittet Avancerade inställningar är tomt, se till att du klickar på det – titeln är klickbar

6. Spara dina inställningarna

Updated on 16. december 2021

Was this article helpful?

Related Articles