Om du har noterat att du har börjat få mycket spam skickat till ditt e-postkonto finns det flera tillvägagångssätt för att åtgärda detta. Nedan finns det beskrivet hur du själv kan fixa de allra vanligaste problemen i de här fallen.
Kontrollera först att du inte har aktiverat Catch all-funktionen. Du kan göra detta genom att logga in på Webadmin-gränssnittet i avsnittet E-post / Catch all. Om det är aktivt löper du mycket större risk att råka ut för oerhörda mängder spam då alla mail som skickas till obefintliga brevlådor som asdf@dindomän.se eller fghba@dindomän.se når din adress.
Tyvärr är Catch all i detta fall mer skadlig än användbar och vi rekommenderar därför att stänga av den. Du bör märka direkt att spammeddelanden slutar att dyka upp.
![](https://kunskap.websupport.se/wp-content/uploads/2021/11/chrome_z4csdTvVV4-783x353.png)
2. En annan viktig sak är att skärpa SPF-regeln i DNS TXT-domänposter. Den mest strikta i dem är ”-”, så vi kommer att ändra två befintliga poster i de nämnda posterna i din domän:
v=spf1 a mx include:spf.websupport.se ?all
spf2.0/pra a mx include:_sid.m101.websupport.se ?all
Till:
v=spf1 a mx include:spf.websupport.se -all
spf2.0/pra a mx include:_sid.m101.websupport.se -all
Den här inställningen förhindrar att meddelanden skickas från postlådor som inte existerar på de e-postservrar som definierats i MX-posterna. Du kan redigera SPF-poster genom att logga in på Webadmin-gränssnittet, DNS / TXT-sektionen.
![](https://kunskap.websupport.se/wp-content/uploads/2022/09/Namnlos.jpg)
3. Om inget av ovanstående alternativ hjälpte dig att eliminera skräppost kan du ställa in filter igen i din domänhantering. Men med det här alternativet är det nödvändigt att välja ord som matchar och upprepas ofta i skräppostmeddelanden, t.ex. (meddelande som inte kan levereras tillbaka till avsändaren), och sedan radera dem baserat på dessa ord.