TeamChat används för intern kommunikation i realtid mellan användare under en domän. Det går att jobba i rum och trådar. Möjligheten att komma åt Teamchat finns i menyn tillvänster via nedan ikon.
TeamChat finns endast tillgängligt i Premiumpaketet.
Skapa och hantera rum
Varje brevlåda med Premium-licensen kan komma åt TeamChat. Användare har möjlighet att skapa chattrum genom att klicka på knappen Lägg till rum, där de kan välja namn på rummet och även bjuda in andra användare till detta rum (både internt och externt).
Om en extern användare bjuds in till TeamChat får denna person ett e-postmeddelande med en begäran om att ställa in en åtkomst (inloggning + lösenord) och dessa inloggningsuppgifter kommer att användas för att komma åt den TeamChat som de blev inbjuden till. Dessa användare behöver inte ha en Business Mail-tjänst/brevlåda.
Efter att ha skapat ett rum finns följande alternativ tillgängliga genom att högerklicka på rummet:
- Byt namn på rummet
- Arkivera rummet – möjligheten att återaktivera rummet i arkivet senare
- Medlemshantering
- Kloning av rum
- Skicka ett mail till alla rumsmedlemmar
- Permanent radering av rum
Funktioner i rummen
I ett skapat rum har användaren olika funktioner tillgängliga efter att ha klickat på +-ikonen, såsom:
- Skapa ett nytt e-postmeddelande som skickas till alla medlemmar i rummet
- Skapa en ny händelse i kalendern som alla medlemmar automatiskt bjuds in till
- Skapa en videokonferens
- Skapa ny kod i ett programmeringsspråk
- Fildelning
- Skapa ett dokument