1. Logga in i login.websupport.se
2. Klicka på domänennamnet du vill administrera i tjänsteöversikte.
3. Klicka sedan på E-post > Översikt > Hantera domän
![](https://kunskap.websupport.se/wp-content/uploads/2022/10/chrome_8nDI5q4H7X-783x362.png)
Här hittar du alternativet att skapa e-postkonton för en subdomän samt tre grundinställningar:
RBL svartlista avsändare check – låter dig kontrollera mottagna e-postmeddelanden och servern som skickade dem mot en blocklistan, om servern finns på listan blir e-postmeddelandet markerat som SPAM.
Om blockering uppstår så finns det två lösningar:
1. Administratören för den angivna (svartlistade) servern behöver kontakta den aktuella leverantören av blocklistan.
2. Stänga av den här funktionen och du kommer att få alla e-postmeddelanden, även de som är markerade som SPAM. Tänk dock på att stänga av den kan leda till ökad mottagning av SPAM-e-post.
Avsändarens domänkontroll – SPF – detta är DNS post som innehåller information om den sändande servern tillåtelse att skicka e-post från den angivna domänen. Det används för att skydda mot mottagande för skräppost. Om det här alternativet är aktiverat kontrollerar vår server denna behörighet. Om avsändaren får ett e-postmeddelande med meddelandet ”550 Meddelande avvisas eftersom SPF-kontroll misslyckades”.
Det finns två lösningar på detta:
1. Avsändaren lägger till rätt SPF-post i sin domän
2. Mottagaren stänger av SPF-kontrollen, men kan återigen få ökade skräppostmeddelanden i postlådor under domänen
SKAPA E-POSTER FÖR SUBDOMÄNER
Här kan du skapa nya e-postadresser för vilken subdomän som helst, fyll bara i underdomännamnet. Denna subdomän behöver inte skapas som webbplats, det är möjligt att bara använda en subdomän för e-post.
När du har lagt till en subdomän ändras den vänstra navigeringsmenyn. E-postkonton och deras inställningar kommer att visas i listor, beroende på om det är en domän eller subdomän den tillhör.
![](https://kunskap.websupport.se/wp-content/uploads/2022/10/chrome_8nDI5q4H7X-1-783x362.png)
Webadmin flyttar dig automatiskt till en lista efter att du har lagt till en underdomän (bild nedan). Här hittar du alternativen ”Lägg till underdomän för e-post”, ”Inställningar” där du kan hantera e-postmeddelanden för domänen eller underdomänerna, ”Ta bort” underdomän för e-postmeddelanden tillsammans med allt som finns under den.
![](https://kunskap.websupport.se/wp-content/uploads/2021/11/chrome_FtuJmACkiQ-783x231.png)
![](https://kunskap.websupport.se/wp-content/uploads/2021/11/chrome_81u7ZUgAwz-783x191.png)