Börjar du få slut på utrymme i ditt webbhotellspaket? De filer som är lagrade på FTP (webbplatsinnehåll), e-postmeddelanden och databaser tar upp utrymme i ditt konto. I den här guider visar vi hur du gör för att rensa bland dessa och frigöra mer utrymme.
Webbplatsinnehåll – FTP
För att rensa bland din webbfiler behöver du först skapa ett FTP-konto och logga in via vår webftp eller med via en FTP-klient så som Filezilla eller Cyberduck.
I vår webftp finns alla filer för din hemsida. Markera de filer du vill radera dom, eller ta bort hela mappen där filerna finns. Tänk bara på att vara säker på att filerna du tar bort inte används av din hemsida. Om du skulle råka radera något av misstag kan du återställa en säkerhetskopia.
E-postmeddelanden
För att frigöra utrymme på webbhotellet genom att radera e-postmeddelanden finns det tre alternativ:
- Radera mail för en specifik mailadress via webbmailen. Där kan du markera flera mejl samtidigt och klicka på radera uppe till höger . För att frigöra utrymme på webbhotellet måste dessa meddelanden också raderas från papperskorgen.
- Radera meddelanden genom e-postklienten (Outlook, Thunderbird, Mac Mail…) där du kan markera flera meddelanden samtidigt och radera dem. Tänk på att även här måste e-postmeddelanden raderas från papperskorgen.
- Radera hela e-postadressen via kontrollpanelen: Välj domän > klicka på E-post och till höger bredvid en specifik e-postlåda klickar du på de 3 punkterna > klicka på radera och bekräfta.
Detta kommer att radera allt innehåll för e-postadressen. Tänk på att spara eventuella meddelanden lokalt innan du raderar e-postadressen.
Databaser
Databaser som du inte längre använder kan raderas i kontrollpanelen för att frigöra mer utrymme: Välj domän > klicka på Databas och till höger bredvid en specifik databas klickar du på de 3 punkterna > klicka på radera och bekräfta.
Tänk bara på att vara säker på att databsen du tar bort inte används av din hemsida. Om du skulle råka radera något av misstag kan du återställa en säkerhetskopia.