För att hantera e-postkonton på enheter med macOS (MacBook, iMac, …) kan du använda e-postklienten Mail som är ett inbyggt e-postprogram direkt från Apple. Vi rekommenderar alltid att använda protokollet IMAP då det möjliggör synkronisering mellan dina olika enheter där adressen finns upplagd.
Apple erbjuder en konfigurator som kopplar upp adressen i din e-postklient när du skriver in din e-postadress och tillhörande lösenord. Eftersom du kör egen hosting och inte gratismail (@gmail.com osv) så är det inte alltid den fungerar, och man behöver istället lägga upp det manuellt.
Manuell inställning
- Från toppmenyn väljer du Mail > Lägg till konto
- Välj ”Annat Mail-konto…” och tryck på fortsätt
- Fyll i namn, e-post och lösenord.
- Ange sedan nedan inställningar
Kontotyp: IMAP
Inkommande e-post: imap.websupport.se
Utgående e-post: smtp.websupport.se - Klicka ”Logga in”
- Välj om du vill synkronisera e-post eller anteckningar
Om inloggningen ändå inte fungerar rekommenderar vi att du testar ditt lösenord via vår webmail för att säkerställa att det är korrekt angivet lösenord. Du finner vår webmail på https://webmail.websupport.se/